Vadné.cz - Upozorňujeme na vadné produkty a služby


Nový polský Baumax a jejich postup reklamace

20. prosince 2016 Kategorie: Firmy

Mám negativní zkušenost s reklamací v novém Baumaxu, který letos s velkou slávou opět otevřel své obchody, tentokrát ale pod hlavičkou polských majitelů.

V Baumaxu jsem si koncem letošního léta zakoupil benzínový křovinořez (zřejmě polská výroba/montáž čínských komponent). Zakoupený křovinořez ale nefungoval ani 5 minut, prakticky u něj nešlo vůbec přidávat plyn. Okamžitě jsem jej tedy reklamoval s myšlenkou (nebo spíše přáním), že pokud se vada na výrobku vyskytne v průběhu šesti měsíců od zakoupení, neměl by být s reklamací problém a obratem dostanu křovinořez nový.

To jsem se ale přepočítal, křovinořez si vzali a zaslali ho do servisu někam do Polska. Na vyřízení reklamace jsem tak čekal tři týdny. Což je asi trochu nefér, ale bohužel podle zákona. Zpět ale dorazil křovinořez s tím, že byla má reklamace neoprávněná a tudíž se zamítá. Dle vyjádření servisního technika se závada neprojevila. Zde již ale vidím rozpor s naší legislativou. A to protože:

Rozdíl v reklamaci do šesti měsíců a po uplynutí této doby je v rámci dokazování. Dle ustanovení § 2161 odst. 2 občanského zákoníku platí, že pokud se objeví vada do šesti měsíců, má se za to, že vada tam byla již při převzetí. Z tohoto ustanovení dovozujeme, že prodávající má po dobu prvních šesti měsíců důkazní břemeno. Pokud by Vám například reklamaci neuznal, musel by prokázat, že vada na zařízení není, případně že jste ji způsobil Vy. Pokud to nedokáže, musí reklamaci uznat. A jediný relevantní důkaz je znalecký posudek vypracovaný nezávislým soudním znalcem, samozřejmě na náklady prodávajícího.

Znalecký posudek mi předložen nebyl a to ani, když jsem jej po Baumaxu požadoval. Jen mi byl vrácen zpět křovinořez, který je prý zcela v pořádku a reklamovaná závada se na něm neprojevuje. Byl jsem trochu naštvaný, proč to tedy trvalo takovou dobu, když je vlastně křovinořez OK. Že by snaha prodlužovat reklamační lhůtu na maximu? Navíc mám být prý rád, že mi nebudou účtovat poplatek za neoprávněnou reklamaci. Drzost, na to nemají nárok! Nechtěl jsem se ale více rozčilovat, byl jsem také trochu rád, že mám svůj křovinořez konečně doma. Více jsem to tedy neřešil a křovinořez jsem si odvezl domu.

Má radost byla ale ukvapená. Opět jsem s „bezvadným křovinořezem“ neposekal ani metr. Po několika minutách marného boje jsem jej tedy opět naložil do auta a vezl ho zpět do Baumaxu. Závada stejná, nelze přidávat plyn.

Reklamuji tedy podruhé totožnou závadu. Křovinořez opět putuje do servisu někam do Polska. Na vyřízení reklamace tentokrát čekám 30 dní. Začíná podzim a obávám se, že letos již zahradu díky Baumaxu posekat nestihnu.

Po 30ti dnech nemám žádné vyrozumění o výsledku reklamace, následující den proto jedu do Baumaxu. Tam se dozvídám, že můj křovinořez je stále v Polsku. Jsem přemlouván, ať ještě pár dní počkám, to odmítám a požaduji vrácení kupní ceny. Tu nakonec i dostávám. Díky neschopnosti polského servisu tak má reklamace dopadla relativně dobře, tedy až na to, že jsem byl dva měsíce bez křovinořezu.

Na závěr bych ale ještě rád upozornil na pár nestandartních formulací při nahlašování reklamace. V Baumaxu mají na podání reklamace připravenou šablonu a sází na to, že si ji většina zákazníků ani nepřečte. Je to od nich docela sprosté, posuďte sami, co vám chtějí podstrčit. Tučně to samozřejmě zvýrazněné nemají:

1) Zákazník požaduje opravu zboží, i když nebude reklamace uznána a to na náklady zákazníka: ANO
2) Předpokládaný termín vyřízení reklamace: do 30 dní.

Baumax - reklamace

Děkujeme našemu čtenáři, který se podělil o své zkušenosti. A přispěl tak dalším příkladem, proč je důležité si obecně podepisované dokumenty důkladně přečíst. Děkujeme.

Napsat komentář

(číslicí) (*)

(*) = povinné pole